Sporda Hakem, Yönetici, Oyuncu, Gözlemci ve Müsabaka Görevlilerinin Bahis, Şike ve Teşvik Primi Suçları İle Disiplin Suçları
1. İlgili Kanunlar
Konuyla ilgili suç oluşturabilecek eylemlerin düzenlendiği kanunlara bakıldığında bu kanunların;
“Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında 7258 Sayılı Kanun”,
“Türk Ceza Kanunu”
“Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair 6222 sayılı Kanun” olduğu görünmektedir.
2. Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında 7258 Sayılı Kanun’da Düzenlenen Suçlar.
İlgili Kanunun 5. maddesi incelendiğinde:
Kanunun verdiği yetkiye dayalı olmaksızın; spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatmak ya da oynanmasına yer veya imkan sağlamak eyleminin suç oluşturacağı ve bu suçu işleyenlerin üç yıldan beş yıla kadar hapis ve on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılacakları,
Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkan sağlayan kişilerin, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılacakları,
Yukarıda açıklanan suçlarla bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişilerin, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılacakları,
Kişileri reklam vermek ve sair surette bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenlerin, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılacakları düzenlenmiştir.
Kanunun 5. maddesinde suçlar dışında idari para cezası ile cezalandırılan bir kabahat eylemi de düzenlenmiştir. Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarını oynayanlar mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası ile cezalandırılacakları, hüküm altına alınmıştır. Burada anlaşılması gereken husus bahis oynanmasına imkan sağlamak değil, bahis oynamak eyleminin kendisidir, bu eylem suç olmayıp idare para cezasıyla cezalandırılan kabahattir. Olayla ilgili olarak diğer hususlarda Kabahatler Kanunu’nun genel hükümleri uygulanacaktır.
Bahis oynanması için imkan sağlamak suçuna yönelik Yargıtay içtihatları incelendiğinde;
“bilgisayar üzerinde inceleme yaptırılarak, 7258 sayılı Kanuna aykırı bir şekilde bahis oynattığı kabul edilen sitelerin yurtdışı kaynaklı olup olmadığının, duraksamaya yer bırakmayacak şekilde tespiti sonrası hüküm kurulması gerektiği,”
“sanığın aracılık yaptığının tespiti için kendisinin oynadığını kabule imkan vermeyecek miktarda, kayıtlar tespit edilmesi gerektiği”,
“bahis oynatan 1.151.85.125 IP numarası ile erişim sağlanan internet sitesinin Türkiye’den yayın yaptığının belirlenmesi karşısında mahkumiyet hükmü kurulması gerektiği,”
”kanuna aykırı herhangi bir bahis sitesine erişim sağlandığının tespit edilemediği için beraat kararı verilmesi gerektiği”,
“kanuna aykırı bahis sitesine erişim ve yine farklı tarihlerde aynı gün içerisinde yüksek miktarlı çok sayıda bahisler oynandığına ilişkin bulgular elde edilmesi karşısında, sanığın bilgisayarında yapılan incelemede tespit edilen bahis sitelerinin tespit edilmesi gerektiği” belirtilerek kararlar verildiği görülmektedir.
3. Bahisle İlgili Suçlarla Mücadelede “Eşya ve Kazanç Müsaderesi”, “İşyerinin Kapatılması“, “Ruhsat İptali” ve “İnternet Ortamında Erişimin Engellenmesi” Gibi Tedbirler Alınabilecektir.
Kanunda düzenlenen suçlarla mücadelede; suçların gerçekleştirilmesine tahsis edilen veya kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her türlü mal varlığı değerinin Türk Ceza Kanunu kapsamında eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre müsadere edileceği,
Suçların internet üzerinden işlenmesi durumunda, 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanunun erişimin engellenmesine ilişkin hükümlerin uygulanacağı,
Suçların işlendiği işyerlerinin, mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle kapatılacağı ve İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatlarının yetkili idare tarafından beş iş günü içinde iptal edileceği düzenlenmiştir.
Yukarıdaki tedbirlere ilave olarak, soruşturma ve kovuşturma esnasında suçlardan elde edilen taşınmazlara, hak ve alacaklara el konulabilecek, Ceza Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre sanık ve şüphelilerin iletişiminin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması, gizli soruşturmacı görevlendirilmesi, teknik araçlarla izleme tedbirlerine başvurulabilecektir.
Hakemlik yapan şahısların, kanunun izin verdiği ortamlar dışında yasal olmayan ortamlarda sadece bahis oynama şeklindeki eylemleri 7258 Sayılı Kanun Kapsamında idari yaptırıma tabi kabahat eylemini oluşturabilecektir. Hakem ve oyuncuların bahise aracılık yapması, teşvik etmesi ve yer ve imkan sağlaması şeklindeki eylemleri ise suç oluşturabilecektir. Spor toto vb. kanunun izin verdiği ortamlarda oyun oynanması kabahat oluşturmayacaktır. Fakat hakemler ve oyuncular için bu tür eylemler kanunun izin verdiği ortamda oynanıp, oynanmadığına bakılmaksızın disiplin mevzuatı kapsamında disiplin suçu oluşturabilecek ve yaptırıma tabi tutulabilecektir. Bu eylemlerin TFF Disiplin Talimatı ve 6222 sayılı Kanun Kapsamında değerlendirilmesi gerekir.
4. Bahis İle Benzerlik Gösteren ve Türk Ceza Kanununda Düzenlenen “Kumar Oynanması İçin Yer ve İmkan Sağlamak” Suçu
Konuyla ilgili Türk Ceza Kanununda da bahisle benzerlik gösteren “kumar oynanması için yer ve imkan sağlamak” suçu düzenlenmiştir. Madde metninden açıkça anlaşılacağı üzere burada düzenlenen suç kumar oynamak değil kumar oynanması için yer ve imkan sağlanması suçudur. TCK’daki düzenleme aşağıdadır.
Madde 228 – (1) Kumar oynanması için yer ve imkan sağlayan kişi, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve iki yüz günden aşağı olmamak üzere adli para cezası ile cezalandırılır.
(2) Çocukların kumar oynaması için yer ve imkan sağlanması halinde, verilecek ceza bir katı oranında artırılır.
(3) Suçun bilişim sistemlerinin kullanılması suretiyle işlenmesi halinde üç yıldan beş yıla kadar hapis ve bin günden onbin güne kadar adli para cezasına hükmolunur.
(4) Suçun bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenmesi halinde, verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(5) Bu suçtan dolayı, tüzel kişiler hakkında bunlara özgü güvenlik tedbirlerine hükmolunur.
(6) Ceza Kanununun uygulanmasında kumar, kazanç amacıyla icra edilen ve kar ve zararın talihe bağlı olduğu oyunlardır.
Konuyla ilgili Yargıtay içtihatlardan örnek vermek gerekirse;
Kıraathanede kumar oynadığının ihbarı üzerine yapılan kontrolde, masa üzerinde 2 adet 50 tl paranın ve iskambil kağıtlarının bulunması,
Dernekte para karşılığı horoz dövüşü yaptırmak, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçunu oluşturmaktadır. Yargıtay içtihatlarına göre talihe değil fakat beceriye bağlı eylemler kumar suçunu oluşturmayacaktır. Örneği yargıtay içtihadındada belirtildiği üzere “Sanığın, dolu su şişeleriyle düzenek yapıp şişe etrafına sigara paketi koyarak para karşılığı atış yaptırıp tek seferde şişeleri devirebilene sigara vermesi biçimindeki eylemi , kazanmanın talihe değil beceriye bağlı olması nedeniyle kumar suçunu oluşturmayacaktır.
Futbolcuların ve hakemlerin bahis olaylarında yer almasının TCK’da düzenlenen Kumar Oynanması İçin Yer ve İmkan Sağlamak” suçunu oluşturmayacağı, bahis suçuna yönelik 7258 sayılı yasada açıkça özel bir düzenlemenin mevcut olması nedeniyle 7258 sayılı kanun kapsamında eylemlerinin değerlendirilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.
5. Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair 6222 sayılı Kanun’da Düzenlenen “Şike ve Teşvik Primi” Suçları
Sporda Şiddet ve Düzensizliğin Önlenmesine Dair 6222 sayılı Kanunun 11. maddesinde “şike ve teşvik primi” eylemlerinin suç oluşturacağı düzenlenmiştir. Kanunun 11 maddesinde şike ve teşvik primi suçunun bahis oyunlarını sonuçlarını etkilemek amacıyla işlenmesi hâlinde “şike ve teşvik primi suçunun nitelikli hali” ortaya çıkacak ve ceza yarı oranında arttırılarak verilecektir. İlgili düzenleme aşağıdadır.
Şike ve teşvik primi
Madde 11 – (1) Belirli bir spor müsabakasının sonucunu etkilemek amacıyla bir başkasına kazanç veya sair menfaat temin eden kişi, bir yıldan üç yıla kadar hapis ve yirmibin güne kadar adli para cezası ile cezalandırılır. Kendisine menfaat temin edilen kişi de bu suçtan dolayı müşterek fail olarak cezalandırılır. Kazanç veya sair menfaat temini hususunda anlaşmaya varılmış olması halinde dahi, suç tamamlanmış gibi cezaya hükmolunur.
(2) Şike anlaşmasının varlığını bilerek spor müsabakasının anlaşma doğrultusunda sonuçlanmasına katkıda bulunan kişiler de birinci fıkra hükmüne göre cezalandırılır.
(3) Kazanç veya sair menfaat vaat veya teklifinde bulunulması halinde, anlaşmaya varılamadığı takdirde, suçun teşebbüs aşamasında kalmış olması dolayısıyla cezaya hükmolunur.
(4) Suçun;
- a) Kamu görevinin sağladığı güven veya nüfuzun kötüye kullanılması suretiyle,
- b) Federasyon veya spor kulüpleri ile spor alanında faaliyet gösteren tüzel kişilerin, genel kurul ve yönetim kurulu başkan veya üyeleri, teknik veya idari yöneticiler ile kulüplerin ve sporcuların menajerleri veya temsilciliğini yapan kişiler tarafından,
- c) Suç işlemek amacıyla kurulmuş bir örgütün faaliyeti çerçevesinde,
ç) Bahis oyunlarının sonuçlarını etkilemek amacıyla, işlenmesi halinde verilecek ceza yarı oranında artırılır.
(5) Suçun bir müsabakada bir takımın başarılı olmasını sağlamak amacıyla teşvik primi verilmesi veya vaat edilmesi suretiyle işlenmesi halinde bu madde hükümlerine göre verilecek ceza yarı oranında indirilir.
(6) Bu madde hükümleri;
- a) Milli takımlara veya milli sporculara başarılı olmalarını sağlamak amacıyla,
- b) Spor kulüpleri tarafından kendi takım oyuncularına veya teknik heyetine müsabakada başarılı olabilmelerini sağlamak amacıyla, prim verilmesi veya vaadinde bulunulması halinde uygulanmaz.
(7) Suçun spor kulüplerinin veya sair bir tüzel kişinin yararına işlenmesi halinde, ayrıca bunlara, şike veya teşvik primi miktarı kadar idari para cezası verilir. Ancak, verilecek idari para cezasının miktarı yüzbin Türk Lirasından az olamaz.
(8) Müsabaka yapılmadan önce suçun ortaya çıkmasını sağlayan kişiye ceza verilmez.
(9) Bu madde kapsamına giren suçlarla ilgili olarak 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 231 inci maddesine göre hükmün açıklanmasının geri bırakılması kararı verilemez; verilen hapis cezası seçenek yaptırımlara çevrilemez ve ertelenemez.
(10) Bu maddede tanımlanan suçların bir suç işleme kararının icrası kapsamında değişik zamanlarda birden fazla işlenmesi halinde, bunlardan en ağır cezayı gerektiren fiilden dolayı verilecek ceza dörtte birinden dörtte üçüne kadar artırılarak tek cezaya hükmolunur.
(11) Bu maddede tanımlanan suçlardan dolayı cezaya mahkumiyet halinde, kişi hakkında ayrıca Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesi hükümlerine göre, spor kulüplerinin, federasyonların, bünyesinde sportif faaliyetler icra edilen tüzel kişilerin yönetim ve denetim organlarında görev yapmaktan yasaklanmasına hükmolunur.
6. Futbolda Bahis, Şike ve Teşvik Primi ile Görevi Kötüye Kullanma Suçlarında “Disiplin Soruşturması ve Disiplin Cezaları”
a. Genel Hususlar
Yukarıda bahsettiğimiz suçların yönetici, müsabaka görevlileri (hakemler dahil) ve diğer kişiler tarafından futbol müsabakalarında işlenmesi durumunda uygulanacak disiplin yaptırımları, disiplin suçları ve disiplin soruşturmasının usulü Türkiye Futbol Federasyonu Disiplin Talimatı’nda düzenlenmiştir.
TFF Disiplin Talimatının son günlerde hakemlere yöneltilen bahis oynama iddialarıyla ilgili hükümleri incelendiğinde, yürütülen disiplin soruşturmalarında aşağıdaki hükümlerin uygulanacağı görülmektedir. Türkiye Futbol Federasyonu Disiplin Talimatı’nın 57.maddesinde “müsabaka görevlilerinin bahis oynamalarının yasak olduğu”, talimatın ikinci maddesinde “Tanımlar” bölümünün “ç” fıkrasında “Müsabaka görevlileri: TFF tarafından görevlendirilen hakem, gözlemci, temsilci, saha komiserleri ve diğer kişiler” şeklinde tanımlandığı görülmektedir,
Disiplin talimatının konuyla ilgili düzenleme içeren 57 maddesinde;
“Talimat kapsamındaki kişilerin müsabaka görevlilerinin hakemlerin; Futbol müsabakaları ve/veya futbolla ilgili herhangi bir aktivite üzerine, doğrudan ya da dolaylı bahis ve benzeri şans oyunları oynamaları yasaklanmış“,
“Futbol müsabakalarına ilişkin olarak düzenlenen bahis veya benzeri şans oyunlarını ya da benzer etkinlik veya işlemleri tanıtan, aracılık eden, düzenleyen veya gerçekleştiren işletme, organizasyon ve kuruluşlarda (Kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere) doğrudan veya dolaylı olarak hiçbir görev veya menfaat sahibi olamayacakları”belirtilmiş, “aksine hareket eden kişiler, üç aydan bir yıla kadar müsabakalardan men veya hak mahrumiyeti cezası ile cezalandırılacakları” düzenlenmiştir.
Talimatın 59 maddesinde;
“Futbolcuların, hakemlerin ve yöneticilerin, görevlerini kötüye kullanarak veya görevlerinin gereklerini yerine getirmeyerek kendilerine veya başkalarına bir avantaj veya menfaat sağladıklarında görevi kötüye kullanma disiplin suçunu işlemiş olacakları“ düzenlenmiştir. Talimat kapsamındaki kişiler, özel bir amaç doğrultusunda veya avantaj sağlamak amacıyla görevlerini ihmal edemez veya kötüye kullanamazlar. Aksi halde, faillere en az 1 yıl hak mahrumiyeti veya lisansın iptali cezası verilecektir.Görevlerinin gereğini yerine getirmeyen müsabaka görevlilerine 3 aydan 1 yıla kadar hak mahrumiyeti cezası verilir.
Bahis disiplin suçunu, veya görevi kötüye kullanmak disiplin suçunu işlediği tespit edilen hakem veya oyuncunun 3 aydan bir yıla kadar müsabakalardan men veya hak mahrumiyeti cezasıyla cezalandırılabileceği görülmektedir. Hak mahrumiyeti disiplin cezasının içeriği disiplin talimatında ayrıntılı olarak belirlenmiştir. “Halk mahkumiyeti futbolla ilgili idari sportif veya her türlü faaliyette bulunmaktan, cezada belirten belirlenen süre kadar men edilmek” sonucunu doğurmaktadır. Kişinin, resmi müsabakalarda stadyumlara girmek de dahil olmak üzere futbolla ilgili idari, sportif veya sair her türlü faaliyette bulunmaktan men edilir. Hak mahrumiyeti cezası süreli veya sürekli olarak verilebilir. Süreli hak mahrumiyeti cezası on beş günden az, üç yıldan fazla olamaz. Üç yıldan fazla hak mahrumiyeti cezası, sürekli hak mahrumiyeti cezası olarak nitelendirilir. Bir kararla hükme bağlanan cezaların toplamı üç yıldan fazla olursa, bu cezalar sürekli hak mahrumiyeti olarak infaz edilecektir.
Müsabakadan men cezasının içeriği ise belirlenen süreyi kapsayan müsabaka sayısı kadar zaman diliminde müsabakalardan men edilmektir. Örneğin 90 güne kadar müsabakadan men edilmek cezasının sonucu olarak 12 resmi müsabakaya oyuncunun veya hakemin katılmaması sonucu doğmaktadır. Müsabakadan men cezası, yöneticilerin ve diğer kişilerin, müsabaka sayısı veya süre belirtilerek müsabakadan men edilmeleridir. Üç yılı aşan müsabakadan men cezaları sürekli hak mahrumiyeti cezası hükümlerine tabidir. Müsabakadan men cezası alan futbolcular, müsabaka isim listelerinde yer alamayacakları gibi akredite de edilemezler. Resmi müsabaka adedi ile men cezası; üç ay ve daha az süreli müsabakalardan men cezalarının, resmi müsabaka adedi ile ifade edilmesinden ibarettir. Sekiz güne kadar(1-8) müsabakadan men yerine (Bir) Onbeş güne kadar(9-15) müsabakadan men yerine (İki) Yirmiiki güne kadar(16-22) müsabakadan men yerine (Üç) Otuz güne kadar(23-30) müsabakadan men yerine (Dört) Otuzsekiz güne kadar(31-38) müsabakadan men yerine (Beş) Kırkbeşgüne kadar(39-45) müsabakadan men yerine (Altı) Elliiki güne kadar(46-52) müsabakadan men yerine (Yedi) Altmış güne kadar(53-60) müsabakadan men yerine (Sekiz) Altmışsekiz güne kadar(61-68) müsabakadan men yerine (Dokuz) Yetmişbeş güne kadar(69-75) müsabakadan men yerine (On) Sekseniki güne kadar(76-82) müsabakadan men yerine (Onbir) Doksan güne kadar(83-90) müsabakadan men yerine (Oniki) resmi müsabakadan men cezası verilir. (5) Özel ve resmi milli ve milletlerarası müsabakalardan men:
b. Disiplin Cezasını Vermeye Disiplin Kurulları Yetkilidir
Disiplin kurulu: disiplin cezasını verme hususunda yetkili kılınmış olan İl Disiplin Kurulları, Amatör Futbol Disiplin Kurulu (AFDK) ile Profesyonel Futbol Disiplin Kurulu (PFDK) dur.
c. Disiplin Cezası Verilmeden Önce Bir Disiplin Soruşturması Yürütülmek Zorundadır
Disiplin soruşturmasını soruşturma mercileri başlatır, hakemlerle ilgili olarak disiplin soruşturmasına yönelik eylem ve işlemlerde önce Merkez Hakem kurulunca gerekli araştırma başlatılır , devamında ilgili soruşturma birimlerince veya müfettişlerce/soruşturma mercilerince soruşturma yürütülür. Profesyonel müsabakalara ve Türkiye birinciliğine varan amatör müsabakalara ait Disiplin Kurulu’na sevk işlemleri soruşturma merciileri, diğer amatör müsabakalara ait sevk işlemleri ise İl Temsilcilikleri tarafından yapılır. Hakemlerin ve gözlemcilerin fiilleri önce Merkez Hakem Kurulu’nca, temsilcilerin fiilleri ise önce Temsilciler Kurulu’nca incelenir ve düzenlenen rapor disiplin müfettişlerine iletilir.
ç. Soruşturma Merciileri Türkiye Futbol Federasyonu Başkanı Tarafından Görevlendirilen Müfettişlerden Oluşur
TFF Başkanı’nın görevlendireceği kişiler veya disiplin müfettişleri disiplin ihlalleri soruşturma merciileridir.
d. Disiplin Soruşturmasında İdari Tedbirler Alınabilir.
Soruşturma açılınca disiplin suçunun oluştuğuna dair kuvvetli şüphelerin bulunması durumunda idari tedbirler alınabilir idari tedbirler özellikle olayın özelliğine göre saha kapatma, seyircisiz oynama, yedek kulübesine giriş yasağı hak mahrumiyeti ve benzeri uygulamaları içerebilir. İdari tedbir, disiplin ihlalinin gerçekleştirildiği konusunda kuvvetli şüphelerin bulunduğu ve disiplin cezasının derhal uygulanmaması durumunda amaçlanan sonuçlara ulaşılamayacağının anlaşıldığı hallerde, kesin bir ceza hükmü tesis edilene kadar, kulübe seyircisiz oynama, saha kapatma kişilere ise, stadyumlara, soyunma odasına ve yedek kulübesine giriş yasağı, hak mahrumiyeti veya her türlü müsabakalara katılmaktan ya da müsabakaları yönetmekten men yönünde geçici yaptırımlar uygulanmasıdır. Tedbir kararı özellikle; Futbolcuların müsabakaya katılmalarını, Görevlilerin, müsabaka öncesinde, esnasında, devre arasında ve müsabakanın tamamlanmasını takip eden 15 dakika içerisinde soyunma odalarında, koridorlarında, saha içinde ve yedek kulübesinde bulunmalarını, futbolcularına talimat vermelerini ve yedek kulübesiyle doğrudan veya dolaylı bir şekilde iletişim kurmalarını, Diğer kişilerin ise stadyuma girmelerini, engeller. Kişiler ve hakemler hakkında idari tedbir almaya disiplin kurulları yetkilidir. Futbolcular, görevliler, kulüpler, yöneticiler ve müsabaka görevlileri hakkında, TFF Yönetim Kurulu, TFF Başkanı’nın görevlendireceği kişiler veya disiplin müfettişleri ile amatör müsabakalarda Gençlik ve Spor İl Müdürü, Amatör İşler Kurulu Başkanı ve Üyeleri, TFF Bölge Müdürü, ASKF Başkanı ve Futbol İl Temsilcisi, (b) Görevlerine giren hususlarda, soruşturma sonuna kadar kulüpler ve kişiler hakkında, AFDK, PFDK ve İl Disiplin Kurulları, (c) TFF’ye bağlı tüm kulüp ve kişiler hakkında, Tahkim Kurulu, idari tedbir koymaya yetkilidir.
e. Savunma Alınmadan Disiplin Cezası Verilmez
Savunma alınmadan disiplin cezası verilemez, savunmasını yazması için en az 48 saat süre verilir. Savunmayı, AFDK ve PFDK’nın görevine giren işlerde soruşturma merciileri veya görevli Disiplin Kurulu, diğer işlerde görevli İl Disiplin Kurulu ister. Savunma süresi, savunma isteminin ilgilisine tebliğ edildiği saatten itibaren 48 saattir. Tatil günleri savunma süresini uzatmaz. Yazılı savunma görevli Disiplin Kurulu’na verilir. Kural olarak, sözlü savunma kabul edilmez ve Disiplin Kurulu dosya üzerinden karar verir. Disiplin Kurul gerek görürse sözlü savunmayı tespit etmek için bir üyesini görevlendirebilir.
f. Disiplin Soruşturmasına Tabi Tutulan Kişi Kulüp Kendini Avukat İle Temsil Edebilir
Taraflar, soruşturma ve yargılama esnasında avukat ile temsil edilebilir.
g. Hakkında Disiplin Cezası Verilen Taraf Bu Karara Karşı İtiraz Edebilir
AFDK ve PFDK tarafından verilen kararlara karşı, tebliğ tarihinden itibaren yedi gün içinde, TFF Tahkim Kurulu nezdinde itiraz edilebilir. Soruşturma merciileri de aynı süre içerisinde cezanın artırılması veya azaltılması talebi ile itiraz etme hakkına sahiptir. Sürekli hak mahrumiyeti cezaları, itiraz konusu yapılmasa dahi, Tahkim Kurulu tarafından kendiliğinden incelenir.İtiraz disiplin cezasının uygulanmasını ve infazını durdurmaz fakat itirazda disiplin cezasının uygulanmasının durdurulması talep edilebilir itiraz süresi 7 gündür, hakemlerle ilgili verilen disiplin kurulu kararlarını inceleyecek itiraz mercii Türkiye Futbol Federasyonu tahkim kuruludur. İl Disiplin Kurullarının itiraza tabi kararları ile AFDK ve PFDK kararlarına, cezalandırılan kişi veya bağlı olduğu kulüp itiraz edebilir. Karar, kulüp hakkında verilmişse, itiraz, kulüp başkanı veya görevlendireceği kulüp yetkilisi tarafından yapılır. İl Disiplin Kurullarının kararlarına itiraz, TFF Başkanlığına verilecek dilekçe ile yapılır. AFDK ve PFDK kararlarına yönelik itirazlarda Tahkim Kurulu Talimatında gösterilen usul uygulanır. İl Disiplin Kurulu, AFDK ve PFDK kararlarına itiraz cezanın infazını durdurmaz. Ancak, ilgililer itiraz merciinden infazın durdurulmasını talep edebilir.
h. İtiraz İncelemesi Dosya Üzerinden Yapılır
İtiraz incelemesi dosya üzerinden yapılır. AFDK öncelikle itirazın usulüne uygun ve süresinde olup olmadığını ve TFF hesabına itiraz bedelinin süresinde yatırılıp yatırılmadığını inceler. Usulüne uygun olmayan dilekçeler üç gün içinde yeniden düzenlenip verilmek üzere geri gönderilir. Dilekçenin usulüne uygun şekilde yenilenmemesi halinde itiraz yapılmamış sayılır. İtiraz süresinin geçirildiği veya itiraz için gerekli bedelin depo edilmediği tespit edildiğinde, esasa girilmez ve dilekçe bu gerekçe ile reddedilir. Usulüne uygun ve süresinde yapıldığı anlaşılan itirazlar, varsa, öncelikle uygulamanın durdurulması isteği yönünden incelenip karara bağlanır. İvedi olarak verilecek bu konudaki kararlar ilgililere tebliğ edilir. İtirazın incelenmesinde taraf teşekkül ettirilmez. İtiraz dilekçesi ve ekleri ile itiraz konusu kararı veren disiplin kurulundan gelen veya getirtilen dosya esas alınarak, dosyanın tekemmülünden itibaren en geç üç gün içerisinde karar verilir. AFDK gerek görürse, soruşturmanın genişletilmesine karar verebilir. AFDK itiraz incelemesinde, İl Disiplin Kurulu kararında konu edilmeyerek ceza verilmeyen başka bir ihlalin gerçekleştirildiği kanaatine varırsa, bu hususu TFF’ye bildirmekle yükümlüdür AFDK, itiraz konusu İl Disiplin Kurulu kararının aynen veya değiştirerek onanmasına karar verebileceği gibi yeniden hüküm de tesis edebilir. (7) Kararlar gerekçeli olarak yazılır ve usulüne uygun olarak taraflara tebliğ edilir
g. Disiplin Yargılamasının İadesi
Disiplin Kurullarının, kesinleşen bir kararında dayanılan delillerin gerçeğe aykırı oldukları veya kararı etkileyecek yeni bir delilin meydana çıktığı veya kararın yerine getirilmesi tamamlanmadan önce mevzuatta ilgililer lehine bir değişiklik yapıldığı takdirde; ilgili kişi veya kulüpler ile soruşturma merciileri, kararı veren Disiplin Kurulu’ndan yargılamanın iadesini talep edebilirler. Bu talep üzerine ilgili Disiplin Kurulu, inceleme sonucuna göre, önceki kararın değiştirilmesine yer olmadığına karar verebileceği gibi yeni bir karar da verebilir.
Av.Yalçın TORUN
Uyarı; Web sitemizde yayımlanan yukarıdaki yazılı metnin, eser sahipliği hakları Av.Yalçın TORUN’a aittir. Bu yazılı metin hak sahipliğinin tespiti amacıyla zaman içerikli elektronik imza ile muhafaza edilmektedir. Sitemizdeki yazılı metinler avukat meslektaşlarımız tarafından dilekçelerinde serbestçe kullanılabilir, fakat metinlerin tamamının, bir kısmının veya özetinin atıf yapılmaksızın başka web sitelerinde yayınlanmasına iznimiz yoktur.
